Communicatie

Crisis- en issue management

Hoe gaat jouw organisatie om met issues en crises?

Als organisatie kun je altijd te maken krijgen met issues en/of crises. De manier waarop je communiceert met consumenten, medewerkers, stakeholders of inwoners is ten tijde van een crisis belangrijker dan ooit. Fouten kunnen hard worden afgestraft en de situatie verergeren. Een crisis zie je soms niet ver van tevoren aankomen, anders had je het wellicht nog kunnen voorkomen. Toch kunnen organisaties zich wel degelijk voorbereiden. 

Issue- en crisismanagement is een voortdurend proces, waarbij een goede voorbereiding en ondersteuning zorgen voor meer grip op de issue of crisis. Een ervaren crisiscommunicatie adviseur van Castro Communicatie begeleidt je tijdens zo’n (onverwachte) crisis.

Organisaties zijn vaak te laat en proberen dan tevergeefs controle te krijgen over de berichtgeving, wat veelal leidt tot halve verklaringen en inadequate woordvoering. Een goede voorbereiding en ondersteuning kunnen ervoor zorgen dat organisaties grip krijgen op issues en crises. Gezichtsverlies als gevolg van een issue of crisis kan aan de hand van gedegen risicobeheer worden vermeden.
Een protocol opstellen wanneer de crisis al in volle gang is, is niet ideaal, maar toch vaak realiteit. Het constant controleren en valideren van handelingen rondom issues en crises is essentieel. Bij Castro geven we je niet simpelweg een draaiboek, maar bieden we structurele begeleiding rondom issues en crises. 

Bij een crisis is maatwerk en snel schakelen cruciaal. Concrete oplossingen: daar draait het bij Castro Communicatie om. Wij werken zowel voor stichtingen als beursgenoteerde bedrijven en kunnen snel schakelen. We richten ons op een heldere boodschap voor jouw doelgroep, juist ook wanneer het je als organisatie even tegenzit. 

 

Wil je meer weten hoe we ook jouw bedrijf of organisatie kunnen helpen met crisis- en issue management ? Neem dan contact op.