Wat is het beleid van de overheid op een bepaald terrein, hoe beïnvloed je dat beleid, met welke ambtenaren, politici of bestuurders dien je daarvoor te spreken en wat moet je ze vertellen? Dat zijn vragen waar vrijwel alle bedrijven en organisaties regelmatig tegenaan lopen. Castro helpt je erbij.
Voor veel bedrijven en organisaties geldt dat de overheid ʻeen andere taalʼ spreekt. De meeste ondernemers en bestuurders hebben het in hun dagelijks werk niet over moties en amendementen, wetswijzigingen, concept-bestemmingsplannen, subsidieverordeningen en vergunningprocedures. Toch is het belangrijk om te weten wat er speelt ‘in de politiek’. Vroeg of laat kan het je bedrijfsvoering (enorm) raken. Castro heeft veel politieke ervaring en kennis en een goed netwerk. Wij adviseren bedrijven en organisaties hoe ze hun lobby het beste kunnen aanpakken. Het is cruciaal om hier op tijd mee te beginnen.
De wereld van de politiek en het lobbyen is dynamisch. Het is belangrijk om de juiste contacten te hebben en in te spelen op actuele ontwikkelingen. Cruciaal is het ook om vrienden te maken ‘als je ze nog niet nodig hebt.’ Door goede relaties op te bouwen wordt jouw standpunt en positie goed gehoord of krijg je zelfs ‘een stoel aan tafel’. Castro staat veel bedrijven en organisaties bij om dit zo effectief mogelijk aan te pakken en helpt ook contacten te leggen.
Lobbyen is een vak op zich. Castro Communicatie traint (nieuwe) bestuurders en directeuren en andere betrokkenen op het gebied van effectief lobbyen. Dat doen we interactief, met realistische en uitdagende cases en voorbeelden.
SpiritsNL | Communicatie & Lobby
SpiritsNL is de branchevereniging van gedistilleerd producenten, met leden als A Brand New Day, Lucas Bols en Hooghoudt. Sinds 2021 ondersteunen we SpiritsNL met hun communicatie, met name gericht op politiek-bestuurlijke stakeholders.
“We hebben Castro ingeschakeld voor onze campagne ‘Laten We Het Gezellig Houden’. Dat is een campagne waarbij we ons richten op de beslissingsmakers in Den Haag. Castro beschikt over de kennis en expertise om ons daarbij op de juiste manier te helpen.”
Joep Stassen | Directeur SpiritsNL
Stichting Gilat | Communicatie
Kinderen in ziekenhuizen even laten vergeten dat ze ziek zijn. Dat is het doel van Stichting Gilat, interactief theater voor kinderen in academische kinderenziekenhuizen. Vrijwel direct na de start van Castro Communicatie in 2019 zijn we Stichting Gilat gaan helpen met hun communicatie. Inmiddels is de stichting actief in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Nijmegen en op Curaçao.
“Stichting Gilat heeft de droom om interactief theater te bieden aan alle zieke kinderen in Nederland en in het Caribische deel van het Koninkrijk. Castro helpt ons al jaren zeer betrokken met contacten met de overheid en het goed op de kaart zetten van onze stichting.”
Jair Eisenmann | Voorzitter Stichting Gilat
Uber | Communicatie
Uber heeft Castro Communicatie ingeschakeld voor ondersteuning op het gebied van (corporate) communicatie. Wij begeleiden sinds 2021 Uber met strategie, communicatie en media.
“Ik heb Castro leren kennen als een zeer hands-on bureau, doordat ze altijd bereikbaar zijn en snel schakelen. Het is fijn om met Castro te sparren over de strategie en ze hebben een heel goed netwerk.”
Rick Janse Kok | Uber, Head of Communications Northern Europe
Weet jij hoe je het beste kunt lobbyen voor je doelen?
Weten wat voor gunstig of ongunstig beleid er mogelijk aankomt, is een belangrijke eerste stap voor een bedrijf of organisatie. Het is minstens zo belangrijk dat je op de juiste manier en op het juiste moment opkomt voor je belangen. Castro helpt hierbij.
Kun je je standpunten helder over het voetlicht brengen bij je stakeholders?
Weet jij bij wie je moet zijn om je (lobby)doelen te behalen? Bij Castro geloven we niet in onnodig dikke rapporten en plannen. Van groot belang is wel dat je duidelijk in kaart hebt welke stakeholders een rol spelen bij de onderwerpen die voor jouw bedrijf of organisatie belangrijk zijn.
Hoe effectief is de public affairs strategie van jouw organisatie?