Terug naar overzicht
7 februari 2024 | 2 minuten

Bereid je (nu) voor op een crisis of incident

Dit derde blog van Castro over crisiscommunicatie gaat over hoe je je kunt voorbereiden op een crisis en het hoofd koel kunt houden te midden van chaos.

Bereid je (nu) voor op een crisis of incident

Bij crisiscommunicatie is het werken met concrete scenario’s en doordachte boodschappen van onschatbare waarde. Wie doet wat en wanneer? Wie schakel je in bij een crisis? Dit zijn vragen die vooraf beantwoord kunnen worden. Want goede voorbereiding is veel meer dan het halve werk – het kan het verschil maken tussen succes en falen.

Natuurlijk kun je als bestuurder of communicatieprofessional niet alles voorzien. Maar er zijn talloze realistische scenario’s te bedenken, van een datalek tot ontevreden collega’s die vertrouwelijke informatie lekken naar de pers. Ons advies? Neem de tijd om met scenario’s te oefenen en te bespreken. Plan vooruit, want onvoorbereid zijn is geen optie.

Waarom is goed reageren in een crisis zo belangrijk? Het heeft directe gevolgen voor je reputatie. Warren Buffet wijst er regelmatig op dat het heel lang duurt om een goede reputatie op te bouwen, maar dat je die binnen vijf minuten kunt ruïneren. Hij heeft gelijk. Crises bieden kansen, maar vormen ook een risico. Wie goed handelt, krijgt extra vertrouwen. Maar wie slecht reageert, kan jarenlang hard werk in een oogwenk teniet doen.

Denk aan George W. Bush na 9/11, die zijn tweede termijn als president won door daadkrachtig op te treden. Of aan de burgemeester van Moerdijk, die volstrekt onvoorbereid de media de woord stond na het uitbreken van een grote brand op een industrieterrein. Je ziet het hier:

 

 

Goed handelen tijdens een crisis is bepalend voor je carrière en bedrijf. Begin dus op tijd met de voorbereiding. Voordat het te laat is.